Șeful TRANSGAZ vrea o rată a rentabilităţii diferențiată pentru OPERATORII de transport din energie față de distribuitori. Argumentele lui Ion Sterian

Șeful TRANSGAZ vrea o rată a rentabilităţii diferențiată pentru OPERATORII de transport din energie față de distribuitori. Argumentele lui Ion Sterian
Publicat: 24/07/2024, 14:53

Operatorii de transport din energie, atât de gaze naturale, cât și de electricitate, ar trebui să beneficieze de o rată reglementată a rentabilității (RRR) diferențiată, mai ridicată decât cea aferentă distribuitorilor, pentru că nivelul investițiilor și provocările sunt inegalabil mai mari, consideră directorul general al Transgaz, Ion Sterian, într-o declarație în exclusivitate pentru Gândul.

Punctul de vedere al șefului Transgaz vine la o zi după ce operatorii din energie au comunicat, în cadrul unei întâlniri informale cu presa, că susțin adoptarea unei rate a rentabilităţii diferențiate pentru gaze naturale, față de energie electrică, fără să menționeze alte segmentări. Toate pozițiile sunt exprimate în contextul în care Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a publicat o nouă propunere pentru valoarea RRR, aflată într-o fază avansată înainte de aprobare pentru a cincea perioadă de reglementare.

Ion Sterian susține că o rată mai ridicată a rentabilității este necesară nu numai pentru gaze naturale, în raport cu energia electrică, ci pentru operatorii de transport al gazelor naturale și al energiei, pentru că investițiile sunt mult mai semnificative decât cele ale distribuitorilor.

Este vorba, în principiu, de recunoașterea unei ponderi mai mari a costurilor pentru investiții strategice, care sunt în derulare sau în planul de investiții.

Șeful Transgaz a confirmat, pentru Gândul, că a avut discuții cu responsabilii din conducerea ANRE pentru recunoașterea a 2,2 miliarde de lei și, pentru moment, a obținut o creștere la 1,8 miliarde de lei, de la varianta inițială de 1,5 miliarde de lei, însă negocierile și analiza continuă.

Se discută cu ANRE să avem tarife diferențiate”, a confirmat Ion Sterian.

Nivelul RRR este important mai ales în relația cu băncile, de unde sunt contractate împrumuturi dacă proiectele nu beneficiază de bani prin programele de finanțare, așa cum se întâmplă în ultima perioadă cu unele dintre cele propuse de Transgaz pentru finanțare prin Fondul de Modernizare.

„ANRE a recunoscut 1,8 miliarde din 2,2 miliarde de lei. Nu e corect, dar față de cum venise anterior, cu 1,5 miliarde… Nu mă interesează că este an electoral, dar, ca să poți să faci investiții, ce este pe Programul Anghel Saligny, pentru că, dacă vorbim de conductele pentru care s-au alocat fonduri, una este să ai conducte îngropate și neracordate, pentru că nu avem bani suficienți să construim extinderile de SNT (Sistemul Național de Transport al gazelor naturale – n.r.)”, a declarat Ion Sterian pentru Gândul.

În acest context, șeful Transgaz a amintit cum a fost refuzată finanțarea din Fondul de Modernizare pe unele proiecte ale operatorului de transport al gazelor naturale.

„Germania și-a tăiat craca singură, că în Fondul de Modernizare nu ne-au aprobat și s-au opus tot timpul, și după ei Suedia și Olanda, că astea fac parte din grupul statelor membre ale Fondului de Modernizare, din membre 10+2, statele de pe flancul estic, statele baltice, Cehia și unde au intrat, dar la începutul anului și Grecia, și Portugalia, și cele cu statut de observator – Germania, Olanda și Suedia – și acestea s-au opus tot timpul.

Acum au văzut, dacă se oprește tranzitul, au văzut că și-au tăiat craca singuri, că dacă oprești tranzitul, Austria este o țară captivă, dependentă de gazul rusesc în proporție de peste 80%, Bavaria, iar, în procent foarte mare. Și nu mai au gaze. Bavaria are o industrie aproape dublă decât Austria, Elveția, cât cele două la un loc”, a detaliat Ion Sterian.

Șeful Transgaz susține o rată diferențiată în raport cu distribuția, care are costuri mai mici cu investițiile.

Să se facă RRR separat, pentru că una e să înlocuiești conductele dintr-un sat sau cartier ca valoare de investiție și alta e să faci un gazoduct de 500 de milioane de euro sau 100 de milioane de euro, ce avem noi în Planul dezvoltare, de exemplu, care deja costă cu aproape 100 de milioane de euro conducta de la Jupa, Caransebeș, Băile Herculane, Orșova, care nu au gaz, o zonă fantastică. În afară de racordarea populației, partea de metale rare, care trebuie exploatate, ca să creeze premisele dezvoltării siderurgiei, metalurgiei, prelucrarea neferoaselor. Dacă nu ai gaze, nu ai cu ce le topi”, explică Ion Sterian.

Șeful Transgaz susține și cauza omologilor de pe segmentul de transport de energie electrică.

Și celor de la Transelectrica le trebuie RRR separat, pentru investiții. Că de aceea suntem în situația în care suntem, că avem proiecte de peste 35 de gigawați, pe regenerabile în primul rând, și nu se implementează nici 10%”, consideră șeful Transgaz.

Transgaz este companie deținută de statul romăn, prin Secretariatul General al Guvernului, în proporție de 58,5% și avea, luni, o capitalizare de 4.709.537.600 de lei.

Și Transelectrica este deținută de stat, care are o pondere de 58,68% și luni avea o capitalizare de 3.511.220.501,80 lei.

Traseul RRR

Federaţia Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE) susține adoptarea unei rate reglementate a rentabilității (RRA) diferențiate pentru rețelele de gaze naturale, având în vedere provocările și costurile față de cele pentru energia electrică, după cum a transmis conducerea executivă a ACUE, luni, într-o întâlnire cu presa.

Valoarea minimă recomandată de ACUE, rezultat al unei analize interne, este de 9,42%, în timp ce propunerea ANRE este de 6,94%, atât pentru energie electrică, cât și pentru gaze naturale.

RRR este aceeaşi pentru toţi operatorii de distribuţie, se stabileşte de ANRE, în conformitate cu prevederile metodologiei şi se aprobă prin ordin al preşedintelui ANRE cu cel puţin trei luni înainte de începerea unei noi perioade de reglementare.

Autoritatea a publicat, în urmă cu o săptămână, propunerea sa de rată reglementată a rentabilităţii, prin proiectul de Ordin privind stabilirea ratei reglementate a rentabilităţii capitalului investit aplicată la aprobarea tarifelor pentru serviciile de transport și distribuție ale energiei electrice și gazelor naturale, pentru a cincea perioadă de reglementare – faza a II-a.

ANRE a propus o creștere a valorii ratei rentabilității reglementate pentru perioada a cincea de reglementare, față de nivelul anterior de 6,39%, la 6,75%, iar după consultări, la 6,94%.

Autoritatea a supus consultării publice proiectul, cu propunerile și observațiile primite în fazele anterioare de consultare publică, pe 15 iulie, iar termenul final de transmitere a propunerilor și observațiilor este de 10 de zile de la data publicării pe site.


CITEȘTE ȘI:

România se pregătește de iarnă. Depozitele de gaze sunt umplute la peste 80%. Ion Sterian, șeful Transgaz: „Un record-istoric pentru iulie”

Madalina Prundea
Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina mai mult

Dacă duminică ar fi alegeri, tu cu cine ai vota?

Vezi rezultate

Loading ... Loading ...
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Ce sancțiune a primit un şofer din Vâlcea după ce şi-a împodobit BMW-ul cu luminițe
Gabriel Cotabiță a murit cu o mare durere în suflet! Se plângea soției sale că...
FOTO. Vedeta din filmele pentru adulți s-a cuplat cu un milionar controversat din fotbal
Cum ar vota românii cu pregătire superioară la alegerile prezidențiale. Diaspora, marea necunoscutǎ. Surprizele studiului...
Ce se întâmplase cu Gabriel Cotabiță în ultimele luni! Declarațiile făcute de soția lui cu...
O tânără care a făcut un test ADN ca să afle care este istoria familiei...
Cauza morții lui Gabriel Cotabiță. Ce s-a întâmplat cu artistul de 69 de ani
Cauza MORȚII lui Gabriel Cotabiță! Solistul s-a chinuit ENORM în ultimele clipe de viață
Haos pe șosele, trafic paralizat și viscol în jumătate de ţară. Zona în care zăpada...
De ce a murit, de fapt, Gabriel Cotabiță. România, în stare de ȘOC! titlu personalizat
O nouă taxă pentru românii care stau la bloc. Când va fi introdusă și cât...
De ce boală secretă suferea Gabriel Cotabiță! Acum s-a aflat de ce transpira excesiv. Artistul...
Amendă pentru depășirea vitezei legale cu până la 10 km/h?
Spania a amendat mai multe companii aeriene low-cost pentru practici abuzive. Ryanair a primit cea...
Întrebare de ȘCOALĂ: Câte LATURI are Marea Piramidă din Giza?
Viața la bloc 2024. Este obligatoriu pentru asociația de proprietari! Trebuie să respecte legea
Semnalul din trafic la care tresare orice șofer. Când vin sancțiunile
Horoscop weekend 23 - 24 noiembrie 2024. Ce zodii sunt binecuvântate de Univers în aceste...
De ce a murit, de fapt, Gabriel Cotabiță. România, în stare de ȘOC! titlu personalizat
Oana Roman, mesaj trist despre moartea prietenilor ei, Gabriel Cotabiță și Marius Bațu. „Bucurați-vă, fraților,...
Orgoliul și mândria l-au ţinut pe Mihai Bendeac departe de Gabriel Cotabiţă: "Iartă-mă. Deși e...
BANCUL ZILEI. BULĂ: – Nevasta mea s-a îmbrăcat în polițistă și mi-a spus..
Cât a plătit un miliardar pentru banana lipită cu bandă adezivă de perete?